Gumiabroncsok – Állapot, nyomás és bordázatmélység ellenőrzése a gumiabroncsokon

Legalább kéthetenként és minden egyes hosszabb út előtt, illetve ha azt tervezi, hogy nagy sebességgel teszi meg az ön előtt álló utat, ellenőrizze a gumiabroncsok állapotát. Törvénybe ütköző – és az ön életébe kerül­het – sérült vagy túlkopott gumiabroncsok használata. Időnként vegye le a kerekeket, és ellenőrizze, hogy a gumiabroncsok belső fa­lán nincsenek-e sérülési nyomok.

 

Az oldalfalak és a futófelület ellenőrzése Vizsgálja meg, hogy a futófelület mintázata ép és nincsenek benne repedések. A gumi­abroncs elöregedésének egyik jele a futófelü­let vájatainak szokatlan kiszélesedése.

 

Távolítsa el az éles kavicsokat, szögeket vagy üvegszilánkokat. Figyelje meg, hogy ezek kivétele után a gumiabroncs nyomása nem csökken-e – ha igen, haladék nélkül ja­víttassa meg. Ha a gumiabroncson több re­pedés is van, cserélje ki.

 

Ellenőrizze, hogy nincsenek-e ellaposodott vagy egyenetlen részek a futófelületen. A hir­telen gyorsulás vagy fékezés okozhat ilyet. Ha túl keményre fújja a gumiabroncsot, az a futófelület közepén, ha túl puhára fújja, az a futófelület két szélén okozhat nagymértékű kopást. Ha a futófelületnek csak egyik olda­lán tapasztal nagymértékű kopást, a kerék dőlésszögét állíttassa be szakműhelyben.

 

Ne hajtson gyorsan, ha a gumiabroncs ol­dalfalán kitüremkedés van. Amint teheti, javít­tassa meg, bár helyi, rövid távú utakra, és ha lassan vezet, elindulhat vele.

 

A bordázatmélység ellenőrzése

  • Ellenőrizze a bordázat mélységet (profilmélység) rend­szeresen az ábra szerint, különösen ha a gu­miabroncsokon a kopás jeleit észleli.

 

  • A gumiabroncs-bordázat a teljes futófelület 75%-án minimum 1, de biztonságosabb, ha 2 mm mély. A maradék 25%-on a futófelüle­ten világosan látható bordázatnak kell lennie.

 

  • Vizsgálja meg mind a négy kereket alapo­san. Mozdítsa el az autót, hogy annál a gu­miabroncsnál is rneg tudja mérni a bordázat mélységét, amelyen az autó állt.

 

A kerékabroncs nyomásának ellenőrzése

  • Ellenőrizze kéthetenként és minden hosszabbra tervezett út előtt a keréknyomást. Ha nem megfelelő – főként ha túl alacsony – a gumi hamar elkopik, és az autó nehezen irányíthatóvá válik.

 

  • A nyomás ellenőrzését hideg gumiabron­cson végezze, mert a felmelegedett abroncs­ban a nyomás megnövekszik. Fújja a gumi­abroncsokat a gyártók által ajánlott kemény­ségűre. Azonos tengelyen lévő kerekekben a nyomás is azonos kell hogy legyen.

 

  • Mielőtt nagy teher szállítására vagy vonta­tására használná az autót, illetve ha nagy se­bességgel szándékozik vezetni, növelje a ke­réknyomást a gyártó által ajánlott mértékben. Teherszállítás, illetve vontatás esetén általá­ban 30-40 kPa-lal növelik a hátsó kerekek nyomását. Tartósan nagy sebességgel való vezetés mellett 20-40 kPa-lal növelik az összes ke




Tags :

About the Author

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.