Horpadások az autón – Kiegyengetés, glettelés és felületkezelés

Legelőször is nyomja ki a horpadást. Ha ke­ze befér a kérdéses hely mögé, határozott mozdulattal nyomja kifelé. Ha nem megy, gömbölyű fejű kalapáccsal ütögesse, s a má­sik oldalon szorítson a felülethez egy sima deszkadarabot, nehogy túlságosan is kikala­pálja a lemezt. Ha a keze nem fér a horpadás mögé, fúrjon egy kis lyukat a legmélyebb ponton, és hajtson bele egy hosszú lemezcsavart úgy, hogy 1-1,5 cm kiálljon belőle. Fogóval vagy a kalapács villás végével ekkor ki tudja húzni kisebb horpadásokat. Nagyobb horpadások-nál deszkadarabnak feszítve használja a kor­mos kalapácsot; ügyeljen, nehogy a környező felületnél magasabbra kalapálja a fémlemezt.

 

A horpadások kitöltése, glettelés Távolítson el minden festéket a sérülésről, és kb. 2-3 cm szélességben a környékéről is. Hasz­nálhat kézifúróba fogható drótkorongot vagy csiszolókorongot. Árral vagy bármilyen he­gyes eszközzel karmolja össze a felületet.

 

  • Autófelszerelés-szaküzletben vásároljon karosszériajavító gittet és tömítőanyagot. A keveréket a használati útmutató szerint ál­lítsa össze, és műanyag spatulával vagy haj­lékony acél spaklival azonnal hordja fel a horpadásra úgy, hogy valamelyest kiemelkedjen a felületből; kicsit több legyen, mint amennyi­re ténylegesen szüksége lesz. Ezután hagyja kötni az anyagot az utasításnak megfelelően.

 

  • Amikor az anyag megkötött, ráspollyal vagy speciális barkácsszerszámmal nagyjá­ból alakítsa ki a kívánt formát. A végső felü­letet úgynevezett „vizespapírral” alakítsa ki, melyet szorítson sima felületű fadarabra vagy csiszolókőre, és nedvesítsen meg. A dur­vább, 80-as csiszolópapírtól fokozatosan jus­son el a legfinomabb, 400-as jelzésűig.

 

  • Ezt követően távolítson el a felületről min­den port, és hagyja száradni, majd ujját végig­futtatva rajta, győződjön meg róla, hogy nem maradt-e rajta valami egyenetlenség. A legki­sebb tökéletlenséget is töltse ki a glettanyaggal; hagyja megszáradni, majd ismét csiszol­ja át a felületet. Végül törölje át a kijavított részt, és hagyja teljesen megszáradni.





Újrafestés 

  • A megfelelő színű festéken kívül szükség van szórópalackos alapozóra is; ezeket is az autóápolási vagy a nagyobb ház­tartási és festékboltokban szerezheti be. Gondosan ellenőrizze a színt; legjobb, ha – lehetősége van – az autógyárak színkódjai­val jelölt, eredeti festékek közül választani. Az autó színének gyári kódja a motorházban lé­vő, a motor szériaszámát is feltüntető kis táb­lácskán található. Nedves időben ne használ­ja a festéket, és ha nem zárt térben dolgozik, a szeles napok sem alkalmasak.

 

Mindenekelőtt gondosan zsírtalanítsa a ja­vítás helyét és a környező festékfelületet, majd „vizes papírral” finoman dörzsölje át, tö­rölje meg és hagyja megszáradni. Festés előtt fedje le a környező ablakokat, kilincse­ket, lámpákat, lökhárítókat, emblémákat, dí­szítéseket és gumikat.

 

  • Az alapozófestéket használat előtt alapo­san rázza fel, majd fújjon a javított felületre vé­kony réteget.

 

  • Pár percig hagyja száradni, majd ismételje meg a szórást. A műveletet addig folytassa, amíg a foltot egyenletesen nem lepi a festék, és az átmenet a környező, ép felületbe nem lesz mindenütt folyamatos. Ezután hagyja az előírásos ideig száradni – általában egy éjsza­ka elegendő -, majd vízbe mártott, 600-as csi­szolópapírral dörzsölje át. Most rázza fel jól a felületi festéket, és óva­tosan fújjon a foltra egy igen vékony réteget. Hagyja száradni néhány percig, majd újabb réteget hordjon fel, s ezt addig ismételje, amíg a festék egyenletesen nem fedi a javí­tott felületet.

 

  • Ha a festék valahol megfolyik, hagyja töké­letesen megszáradni, csiszolja le a felesleget nedves, 400-as dörzspapírral, és fesse újra e helyet.

 

 

 

Amikor az utolsó réteg is megszáradt, tá­volítsa el a letakart karosszériaelemről a fe­déseket. Egy-két nap múlva itasson át egy száraz szövetdarabot enyhe, híg festékoldó szerrel, és az újonnan festett terület szélét fi­noman dörzsölje át vele, hogy minél jobban elmosódjék a határ – hacsak nem metálfestéket használt; ennél az alapfestésre még fel kell vinnie további két színtelen lakkréteget. Autóviaszt, polírozó szert még legalább hat hétig ne alkalmazzon.

About the Author

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.