A szilárd tüzelőanyagú fűtőberendezéseknek két típusuk van: az egyik a hőtermelés mellett főzésre és háztartási meleg víz szolgáltatására is alkalmas, a másik – amely vagy fával vagy többféle tüzelőanyaggal használható – elsősorban fűtésre és néha meleg víz előállítására szolgál, de akár központi fűtési rendszerek kazánjaként is működtethető.
Mielőtt bármelyik típust megvenné, ellenőriztesse, hogy megfelelő, ép kéménye vagy kürtője van-e. Régebben épült házak esetében nagyon valószínű, hogy ki kell béleltetnie a kéményt. Legjobb, ha az ellenőrzést kéményseprő szakemberrel végezteti el.
A fával vagy vegyes tüzelőanyaggal működő kályha igen vonzó lehetőség, különösen akkor, ha megfelelő minőségű tűzifát is tud hozzá szerezni.
A szilárd tüzelőanyagú fűtőberendezéseknél a kéményen át távozó levegőt friss levegővel kell pótolni. Igaz ugyan, hogy ez rendszerint természetes úton, az ajtók és ablakok hézagain keresztül is megtörténik, célszerűbb azonban, ha a lakás huzatszigetelését megjavítja, a levegő pótlásáról pedig a kályha mellett a falban kialakított légbeeresztő nyíláson vagy a padlóban kiképzett szellőzőrácson keresztül gondoskodik. Ez egyben a füstöléssel kapcsolatos gondokat is megoldja.
Mivel a mountainbike-on rendszerint nincs sárvédő, viszont gyakran használjuk terepen, ez a fajta bicikli állandó karbantartást igényel, az alkatrészeit pedig rendszeresen kenni kell.
Minden használat előtt elsősorban a fékpofák távolságát ellenőrizze az abroncstól (1,5-3 mm). A fékpofákat imbuszkulccsal szabályozza. Az első fékbovden hosszát szorítócsavarral állítsa be. Ha a bovdent feszesebbre akarja beállítani, a szorítócsavart az óra járásával ellenkező irányban tekerje, ha lazítani szeretné – az óra járásával megegyező irányban. Ha a fékpofák elkoptak, és a bordazatuk eltűnik – cserélje ki. A fékek tökéletes működése biztonságossá teszi közlekedését.
Ellenőrizze azt is, hogy a nyeregtartó nem lazult-e ki. Amikor a kerékpáron ül, és a talpa az alsó állásban lévő pedálon nyugszik, térde enyhén behajlított legyen. A kormány magasságát imbuszkulccsal szabályozza, úgy, hogy a kormányrúd szorítóbilincsét az óra járásával ellenkező irányban tekerje. A kormány magasságának beállítása közben ne felejtse el beállítani az első fékbovdent.
Váltó beállítása A mountainbike-ok többségénél a váltó szabályos működését beállító rendszerek biztosítják. Az első és a hátsó váltó bovdenjének feszességét időnként állítsa be. A túlságosan laza bovdent szorítócsavarral az óra járásával ellenkező irányban tekerje. Ha ez nem elegendő, lazítsa ki az első váltó bovdenszorítóját. Ezt követően már minden sebesség könnyen váltható. Az állító-csavarok a váltóvezető mozgását szabályozzák, ennek köszönhetően a lánc minden keréken futhat és nem esik le.
Ha a kerék deformálódott, a kerékagyhoz vezető küllőkön a küllőkulccsal lazítson, majd feszítse meg azokat, amelyek az ellenkező peremhez vezetnek. A küllőfeszítő csavaron alkalmanként csak fél fordulattal állítson. Ha ellenőrizni akarja, hogy a kerék kiegyenesedett-e, forgassa meg. Ha nem ér a fékpofákhoz és a fékpofák és az abroncs távolsága megfelelő, a bicikli üzemképes.
A mountainbike minden mozgó alkatrészét ápolni kell. A kerékpározás előtt és után a biciklit meg kell szárítani és azután védőanyaggal (szilikon és teflon) fújja be, főleg a váltót, a lánckerekeket és a pedáltengelyt. Mindig legyen önnél kenőanyag, szüksége lehet rá, ha megered az eső.